Eindejaars update van Kawa Training Center - Reisverslag uit Zanzibar Island, Tanzania van WHM Koningsbrugge - WaarBenJij.nu Eindejaars update van Kawa Training Center - Reisverslag uit Zanzibar Island, Tanzania van WHM Koningsbrugge - WaarBenJij.nu

Eindejaars update van Kawa Training Center

Door: Wil

Blijf op de hoogte en volg WHM

23 December 2014 | Tanzania, Zanzibar Island

Hoog tijd om weer eens even wat van ons te laten horen. Het is een heftig, maar ook een succesvol jaar geweest. We zijn een hecht team geworden en dankzij de moderne media werken we ook uitstekend samen als we ons op verschillende delen van de aardbodem bevinden. Het resultaat is dat we het afgelopen jaar weer meer en betere studenten hebben afgeleverd. Het resultaat is ook dat we binnen en buiten Zanzibar veel meer bekendheid gekregen hebben, wat dan weer bijdraagt aan betere samenwerking met de autoriteiten op Zanzibar en op betere financiering.

De inzamelingsactie van Panda Juu onder vrienden en bekenden heeft veel geld opgeleverd, waarvoor onze grote dank. En verder hebben we sponsors binnengehaald. We hebben geld gekregen van twee sponsors: Recycling Westland en Casterenshoeve. Daar zijn we geweldig dankbaar voor. Daarmee hebben we nu ruimschoots het geld binnen voor de computers en voor de inrichting. Dankzij dit geld hebben we ook een blinde en een vrouwelijke student kunnen steunen. Deze twee mensen opleiden en aan werk helpen is vooral op den lange duur ontzettend belangrijk bij het terugdringen van de armoede op Zanzibar. Het belang van hun ambassadeursrol kan niet voldoende onderstreept worden. Ook op Zanzibar zelf krijgen we daardoor steeds meer steun.

Panda Juu werd tot nu toe door Wil beheerd, maar dat begon tot belangenverstrengeling te leiden. Daarom zijn we een zoekactie begonnen naar nieuwe bestuursleden. En met succes. Het aanstaande bestuur komt op 3 januari voor de eerste keer bijeen om zaken te bespreken en taken te verdelen.

Dankzij strak teamwerk via Skype, WhatsApp en email hebben we subsidie binnengehaald voor het opleiden van, met elkaar, 60 studenten van Tui Care Foundation in Nederland en van ACRA een Italiaanse organisatie gefinancierd door de EU, die op Zanzibar opereert. Financieel hebben we nu eindelijk stevige grond onder de voeten.

Dit betekent dat Suzanne zich voltijd met de organisatie kan bezighouden. Dat deed ze aldoor al, maar tot nu toe ging dat steeds ten koste van haar inkomsten en privéleven, waardoor het iedere maand weer spannend was of ze het ging redden. Dat ze zich nu volledig aan KTC kan wijden, geeft haar veel meer de tijd en de ruimte om met de overheden en met andere organisaties op Zanzibar actief te onderhandelen en ideeën uit te werken. En ze maakt enorme stappen.

Deze belangrijke subsidies garanderen dat ook de Zanzibari overheden niet meer om ons heen kunnen. En de steun van de President en de diverse ministers is in dit stadium onmisbaar, vooral nu gebleken is dat zelfs de aanbeveling van een Ministerie niet voldoende is om corrupte krachten achter de schermen in toom te houden, waardoor we ook deze keer weer op het laatste moment het dak boven ons hoofd dreigden te verliezen. Gelukkig was een acceptabele voorlopige oplossing snel gevonden.

Voorlopig zitten we weer even in gehuurde ruimte, deze keer bij een vrouwenorganisatie. Maar nu staan we veel sterker en we hebben goede hoop dat het gebouw er toch binnen afzienbare tijd alsnog komt en dat we dan eindelijk dat geld voor de computers kunnen gaan besteden. Alles staat klaar, de cursussen zijn geschreven, de docenten zijn getraind, ViaAfrica kan de computers leveren. Nu het gebouw nog. En de samenwerking met de vrouwenorganisatie opent natuurlijk ook wel weer vele perspectieven voor het meer betrekken van vrouwen en meisjes bij onze opleidingen.

We blijven vernieuwen, aanpassen en herschrijven, mede met dank aan Paula. De tourguide training wordt in 2015 voor het eerst uitgebreid tot 9 maanden, waarvan 6 maanden dagopleiding, 5 dagen per week theoretische en praktische training, onderbroken met twee maal een week vakantie. Na de Ramadan gaan de studenten nog 3 maanden op stage bij een door KTC goedgekeurde tour operator.

Daarnaast hebben we de curricula klaarliggen voor een tour operator opleiding, een opleiding speciaal voor gidsen op dolfijnen tochten; een opleiding voor gidsen in samenwerking met de Spice Farms; en voor diverse computer cursussen en talencursussen. We hebben de plannen klaarliggen voor samenwerking met de Anglican Church op Zanzibar, de beheerder van de voormalige slavenmarkt, voor de training van de gidsen die werken op de voormalige slavenmarkt; een in-house hotel training en voor het opzetten van Academy Tours, een tour operator voor en door studenten, die zich uitsluitend bezig gaat houden met eco- en duurzaam toerisme en het adviseren van andere tour operators, en die een veilige werkplek kan leveren aan onze trainees. Dit jaar is ook onze alumni organisatie van start gegaan.

Wil heeft dit jaar voor de tweede maal een cursus teacher-trainer gegeven. Aan deze cursus deden 10 studenten mee: een aantal graduates van de tourguide training cursussen, een aantal studenten met een universitaire opleiding, een Britse vrijwilliger en een docent van de Forodhani School. Alle studenten hebben de cursus afgemaakt en ze hebben allemaal aangegeven stage te willen lopen tijdens de tourguide training cursus die in januari van start gaat. Daarmee is ook de toekomst van de opleidingen weer voor een paar jaar veilig gesteld wat betreft voldoende docenten.

We hebben een gebouw nodig, maar we hebben ook meer westerse volunteers nodig. Annette heeft, mede dankzij haar ervaringen met Kawa Training Center, een baan gekregen als general manager aan een opleiding in Arusha en ook Wil is niet het hele jaar beschikbaar. Daarom hebben we advertenties geplaatst op OneWorld. Uw vindt ze als u de volgende links volgt:
http://www.oneworld.nl/werken/vacatures/volunteer-vacancy-trainer-kawa-training-center en
http://www.oneworld.nl/werken/vacatures/volunteer-vacancy-kawa-training-center .
Mocht u geïnteresseerd zijn in één van beide functies, aarzel dan vooral niet contact op te nemen met Wil in Nederland (tot 5 januari) of Suzanne op Zanzibar.
Rest ons nog u hele prettige kerstdagen te wensen en een gelukkig, gezond en succesvol 2015. De jaarverslagen en alle vervolgverhalen volgen zo snel mogelijk.

Annette, Lisenka, Suzanne en Wil

• 24 December 2014 - 09:36

Hans Nijhuis:

Veel succes met je belangrijke werk, Wil!
    Ben onder de indruk.

Heel veel succes in 2015,en bedankt voor het mooie verslag

• 27 December 2014 - 16:07

Elly:

Hoi Wil,
    Het blijkt dat je een erg bezig bijtje bent. Goed om te lezen, dan verstoffen je hersens tenminste niet.
    We wensen jou en je team een heel vruchtbaar 2015!!!
    Liefs van mij en Mart