Graduation Day - Reisverslag uit Zanzibar Island, Tanzania van WHM Koningsbrugge - WaarBenJij.nu Graduation Day - Reisverslag uit Zanzibar Island, Tanzania van WHM Koningsbrugge - WaarBenJij.nu

Graduation Day

Door: Wil

Blijf op de hoogte en volg WHM

20 December 2015 | Tanzania, Zanzibar Island

En dan is het plotseling 19 December en Graduation Day, de ceremonie speciaal uitgesteld zodat ik er bij kan zijn zijn – en helpen met de voorbereidingen …

Ik arriveer op 27 november in een soort van georganiseerde chaos. De laatste lessen zijn aan de gang, examens worden voorbereid en moeten geëdit worden. In principe zou ik het weekend hebben kunnen gebruiken om te acclimatiseren, maar het is veel makkelijker om mijn rapport voor Oeganda te schrijven in de stilte van een kantoor op de zondagmiddag, en weg te sturen alvorens aan iets anders te beginnen. En dan ook maar meteen de blog erachteraan. Dan ben ik er op maandag 30 november helemaal klaar voor om de nieuwe studenten te ontmoeten en me in de voorbereidingen voor de graduation te storten. En zo geschiedt.

Suzanne heeft wel heel veel ballen in de lucht deze laatste weken, de dagelijkse beslommeringen van de school zijn al voldoende om haar dagen te vullen, maar ze coördineert ook de examens, moet er zelf een paar maken en nakijken, en is volop bezig met de Graduation. En uiteraard, vraagt haar gezin de nodige aandacht. Ze is zo blij dat haar ouders er zijn, maar het is ook frustrerend, want ze kan niet voldoende aandacht aan ze besteden. Djoeke en Tom het is echt geweldig zoals jullie daarmee omgaan! Abdulsatar is een aanwinst. Hij gaat zijn eigen gang, kent iedereen, is goed met de studenten en met Suzannes kinderen. Wij kunnen het ook weer meteen prima met elkaar vinden.

Tussen de bedrijven door zijn er branden te blussen. ACRA heeft wat wisselingen van de wacht doorgemaakt. De oude directeur is vertrokken uit Zanzibar, onze contactpersoon is nog met zwangerschapsverlof, en verwacht niet terug te komen. De nieuwe directeur heeft andere ideeën over hoe de samenwerking met KTC moet worden vormgegeven, en wel direct, en stelt eisen o.a. over de rapportage, op een toon waar Suzanne jeukend tandvlees van krijgt.

Gelukkig wordt dat tijdens een vergadering weer allemaal rechtgebreid. Suzanne mag weer rapporteren zoals ze voorheen deed, Laura is bereid mee te denken over hoe het laatste ACRA geld het beste besteed kan worden en hoe ze ons kan helpen in onze precaire financiële situatie. Het dwingt ons wel om min of meer van de ene dag op de andere onze plannen voor januari te wijzigen, maar ik denk eigenlijk dat dat alleen maar een voordeel is.

Dan belt Edward, een van onze oud-studenten en een trouwe supporter. Hij is benaderd door twee Finse dames uit de stad Turku, die op zoek zijn naar samenwerkingsverbanden met vocational training centers op het vasteland en op Zanzibar. Edward heeft ze naar ons verwezen, en naar aanleiding van de website, de Facebookpagina en de eerste telefonische contacten met Suzanne, zijn de dames overtuigd. Wij moeten het zijn.

Wij moeten examens afnemen en minimaal een van ons moet surveilleren. En we willen allemaal bij dit gesprek zijn. Het eerste examen begint om half 11, dus de vergadering MOET tussen negen en half 11. Edward denkt dat dat een probleem is gezien de fysieke gesteldheid van de dames, maar uiteindelijk zijn we het er allemaal over eens. Dit is de enige geschikte tijd van de dag.

Donderdag, 17 december, zitten we om 9 uur achter keurig opgeruimde bureaus. Edward en de dames zijn op tijd. Als ze eindelijk alle 4 de trappen op zijn, zien we het probleem. Traditioneel Afrikaans gebouwd is er niets bij. Maar als ze eenmaal zitten, en bijgekomen zijn van de klim, zijn ze allebei in een stralend humeur en komen ze meteen ter zake. Zo klein als we zijn, hebben we verrassend veel te bieden aan die prachtig ingerichte en goed geoutilleerde scholen in Finland, en zij zien ook allerlei mogelijkheden om dat financieel te onderbouwen zodat we niet meteen kopje onder gaan als we daadwerkelijk uitwisselingen tot stand gaan brengen. Het vereist wel dat we ons cursusaanbod uitbreiden, maar dat was toch al in de planning, dit is net de extra stok achter de deur die we nodig hebben om ermee aan de gang te gaan. Vijf minuten nadat ze vertrokken zijn, ziet het kantoor er weer uit als en uitdragerij.

Op vrijdag 18 december hebben we ’s morgens nog een vergadering met twee Nederlandse dames die hier zijn voor een VSO project dat ook heel aardig aansluit bij wat wij doen. Zij worden financieel gesteund door de Shell. Daar willen wij ook wel graag wat steun van krijgen, dus daar ga ik mee aan de slag zodra we hier weer een beetje normaal adem kunnen halen. Zij weten ook alles van NAFTA, een gerenommeerd en onafhankelijk accreditatie instituut in Tanzania.

Een certificaat met het stempel van dat instituut erop is voor onze studenten nog veel meer waard dan een certificaat met alleen de goedkeuring van het Ministerie van Onderwijs en de Commission of Tourism in Zanzibar. We proberen al tijden contact te leggen met ze en komen nooit voorbij de eerste hindernis: de ingewikkeldheid van de formulieren. Ze hebben een kantoor op Zanzibar waarvan we het bestaan niet kenden. Een voet tussen de deur daar, maakt waarschijnlijk een hoop verschil. Iets waar Abdulsatar en ik op af zullen gaan in januari.

En dan, na het laatste examen, moeten we toch eindelijk eens op gaan schieten met die certificaten en die cijferlijsten. Maar dan komen de feestvarkens een voor een binnendruppelen om nog van alles en nog wat te regelen op het laatste moment. Ze maken er een gezellige reünie van in het kantoor, terwijl wij ondertussen proberen door te werken en alle gevoelige gegevens voor ze verborgen te houden. Suzanne en Abdul hebben ook nog examens na te kijken. … Uiteindelijk knikker ik ze om 4 uur het kantoor uit.

Maar, aan het eind van de dag hebben Suzanne en Abdulsatar de certificaten en de cijferlijsten klaar, is de laatste hand gelegd aan de PowerPoint presentaties (eh, niet helemaal, ik verander uiteindelijk op zaterdagochtend nog het een en ander), is alles klaargezet wat mee moet naar de Haile Selassieschool en is geregeld wie komt helpen sjouwen. We hebben alleen nog geen geluidsinstallatie, maar daar blijkt Mohamed teacher uiteindelijk de juiste contacten voor te hebben.

Zaterdagochtend wordt ik hevig snotterend en licht in het hoofd wakker. Natuurlijk als je ziek moet worden dan is dit de enig juiste dag! Maar er moet gewerkt worden. Suzanne en ik moeten nog decoratiemateriaal kopen, Abdul moet nog op pad voor papieren borden en bekers, het verslepen van apparatuur moet gecoördineerd worden en alles moet ter plekke worden getest. En waar blijven die jongens van het geluid? En wat is het allejezusheet, En waarom krijgen we de ppps niet aan de praat? En waar blijft de guest of honour! Maar uiteindelijk werkt het allemaal om half 2.

De studenten arriveren allemaal vroeg, maar verdwijnen dan naar een hoekje van de speelplaats, waarvan geregeld een hoop gelach opklinkt. Uiteindelijk moeten ze om half 2 min of meer naar binnen gesleurd worden voor hun eigen Ceremony. De guest of honour had niet helemaal begrepen dat we echt om half twee wilden beginnen, maar komt snel opdagen nadat Suzanne hem gebeld heeft. En dan kunnen we beginnen, slechts een kwartier later dan gepland. Vorig jaar was dat nog bijna een uur!

Suzanne is de meest natuurlijke spreker die ik ooit gezien heb. Ook nu doet ze het weer fantastisch, in het geheel niet van haar stuk gebracht door het fluitconcert uit de speakers. Maar ook dat probleem wordt uiteindelijk opgelost en dan kan ze haar verhaal afmaken.

Annette kwam vorig jaar op het idee een ppp te maken van hoe wij werken. Dat viel toen zo goed dat we besluiten dit jaar weer iets dergelijks te doen. Ik hoef dit jaar alleen maar voort te borduren op haar ideeën en de ppp in te vullen met nieuwe foto’s. Jammer dat de Haile Selassie zoveel ramen heeft die niet te verduisteren zijn. Maar het publiek weet het toch allemaal reuze te waarderen. De Finse dames zijn ook gekomen. Er moeten speciale stoelen voor ze worden gebracht. Maar ze vinden het allemaal helemaal geweldig. Net wat ze gehoopt hadden! De guest of honour is op dreef met een speech in Swahili en Engels over het belang van het hooghouden van het milieu en de cultuur van Zanzibar en over hoe belangrijk onze rol daarin is. Betere reclame kun je nauwelijks hebben!

En dan is het eindelijk tijd voor de Ceremony. Er zijn certificaten van waardering uit te delen aan de sponsoren en certificaten voor de teacher training: certificaten voor diegenen die alleen de workshops gedaan hebben, en certificaten voor diegenen die uiteindelijk bij ons aan de slag gegaan zijn met lesgeven, Abdulsatar en Ally Jape.

En dan zijn eindelijk de graduates aan de beurt. Ook daar hebben we een ppp voor en Mohamed zal de begeleidende tekst spreken. Op het omkeren van twee foto’s na, gaat dat allemaal prima. De werkelijke verrassing is de reactie van de studenten. Zanzibari zijn heel vormelijk, ook de vrouwen. Veel mannen vermijden zelfs dat ze ons een hand moeten geven. Maar Rahma zet de toon door ons om de hals te vallen en de jongens volgens allemaal haar voorbeeld.

We denken dat daarmee het officiële gedeelte wel zo’n beetje voorbij is. Er zal alleen nog een optredentje zijn van de studenten. Maar ook daar wachten ons verrassingen.

Er zijn hier zoveel mensen met dezelfde naam dat ze allemaal bijnamen hebben. We hebben Abdulhalim, Abdul blind guide, Abdulrahman, Abdul Haji, Abdulsatar, Abdulpapazi en Abdulcrazy. Abdulcrazy is de vriendelijkste, stralendste student die je maar kunt hebben. Geen idee waarom hij crazy wordt genoemd. Hij is bloedserieus. Hij is creatief en handig met een camera en heeft inmiddels zijn eigen filmbedrijfje.

Hij zou een commercial voor ons maken, waarvoor ik op het laatste moment de voice-over nog inspreek in mijn telefoon, donderdagochtend om half 4, onder mijn muskietennet en met de ventilator uit, want dat is het enige moment dat het stil genoeg is op straat. De microfoon van die telefoon is verrassend goed. Evenzogoed moet het tig keer over: omdat er een brommer voorbij rijdt, omdat de buren onder mijn raam een gesprek beginnen, omdat de call to prayer de stilte volledig versplintert, omdat Lisenka wakker wordt en je haar deur duidelijk open kan horen gaan, omdat ik me steeds weer verspreek of omdat je me hoort inademen. Maar uiteindelijk is het om 6 uur klaar en kan het naar Abdul gestuurd worden. Hij heeft op vrijdag nog een examen, dus we verwachten niet dat het af komt. Maar het is af en het resultaat is geweldig. We zijn er allemaal ontroerd van.

En dan nemen de studenten het over. We wisten dat Mohamed fundi en Saadat, die door iedereen Diver genoemd wordt, zouden zingen en dansen, maar ze verdwijnen allemaal achter het podium. Er wordt uiteindelijk een hele show opgevoerd die eindigt met het naar het podium halen van de teachers. We krijgen nog een cadeau aangeboden. Ook dat is nooit eerder vertoond. En dan wordt er nogmaals uitgebreid geknuffeld en gekust op het podium voor het oog van iedereen!

De bedoeling is dat er wat officiele foto’s gemaakt worden van de graduates en de teachers, terwijl de zaal inmiddels de hapjes en de drankjes worden uitgedeeld. Maar daar komt niets van terecht. Ze zijn zo uitgelaten, het is makkelijker een stelletje kikkers in een emmer te stoppen. Of, zoals ik in Nigeria ooit gierend van het lachen heb staan aanzien, proberen een aantal geiten in de achterbak van een personenauto te stoppen. Toen ik na een half uur doorliep, zat er nog steeds niet één geit in die achterbak. We krijgen de studenten pas allemaal bij elkaar als de jongens van het geluid besluiten de versterkers eens even volledig open te zetten en de laatste discodreunen te draaien. Dan stormen ze allemaal naar binnen om te dansen.

Uiteindelijk willen ze op het allerlaatste moment toch nog wel even op de foto, maar dan komen alle broertjes, zusjes, vriendjes en vriendinnetjes er ook bijzitten. We doen het ermee. Het is 4 uur en we willen naar huis. De stoelen moeten allemaal worden opgestapeld, de apparatuur moet worden ingepakt en alles moet weer terug naar school.

De studenten willen ook heel graag weg, maar wij kunnen al die toestanden niet zelf terugslepen, dus ze helpen ons nog met de laatste loodjes door de stinkendhete stad. En dan kunnen we eindelijk instorten op de vloer in het kantoor. Pas na een half uurtje liggen zijn we in staat ons cadeau uit te pakken. Een bloemenkrans voor op het hoofd, waarmee we uiteraard alle 4 op de foto moeten - we zijn als het erop aankomst net zo erg als onze studenten - , kikoys en kanga’s (Kleurige lappen die je werkelijk overal voor kunt gebruiken. Alleen zijn de kikoys voor mannen en de kanga’s voor vrouwen. Dat zijn geen tradities die wij hier op kantoor zo maar even doorbreken). En dan stort ik eindelijk echt in en kruip thuis onder de klamboe en de ventilator.

En dus komt deze blog tot u vanuit mijn ziekbed, waar ik de kou er in een dag probeer uit te transpireren want morgen moet ik weer voor de klas om het belang van een goed CV en een goede brief er nog eens in te stampen. Na het laatste examen gaat deze lichting op stage en daar moet voor gesolliciteerd worden!

De rest van de komende week zijn we vrij. En dat is maar goed ook, want ik kan dinsdag eindelijk mijn paspoort ophalen, en dat betekent weer een hele dag Dar es Salaam. Later kan niet, want de ambassade sluit op de 24e tot januari. En in januari vervalt mijn oude paspoort definitief en kan ik er niet meer mee reizen, zelfs niet naar Dar.

Alleen, deze keer hoop ik toch tijd te vinden voor het nationaal museum en koffie in ons favoriete restaurant voor ik weer op de veerboot naar huis stap .











  • 20 December 2015 - 18:30

    John Cuijpers:

    Hallo Wil,

    wat een interessant artikel heb je weer geschreven. Het laat ons zien hoe druk jullie bezig zijn en wat er allemaal bij komt kijken. Alle respect daarvoor. En ga zeker naar dat museum toe. Ik hoor graag t.z.t. wat je er van vond.

    Hou je haaks!

    Groet,
    John

  • 02 Januari 2016 - 16:44

    Silvia:

    Beste Wil,

    wat een prachtig verslag van een superintensieve tijd! Wat zullen jullie trots en blij zijn dat het allemaal zo goed gelopen is! Hoop voor jou dat je inmiddels weer opgeknapt bent en dat jullie nu eerst een beetje kunnen bijkomen van de drukke examentijd! Hartelijke groeten , ook aan Suzanne, Silvia

  • 31 Januari 2016 - 17:09

    Chris:

    Lieve Wil,

    Een beetje verlaat (maar ja, je kent het probleem). Wat fijn dat de Graduation Day zo geweldig is verlopen en dat de studenten zo superenthousiast hun waardering voor jullie en wat jullie doen lieten zien. Dat moet jullie toch wel heel goed hebben gedaan. Het is me een raadsel hoe jullie dat zo onder niet bepaald standaard omstandigheden zo voor mekaar krijgen . Ik vind dat hardstikke knap.
    Het is inmiddels alweer wat weken verder maar ik hoop wel dat je weer helemaal bent opgeknapt en dat je goed voor jezelf zorgt. Je zult al wel weer druk zijn met nieuwe projekten en ontwikkelingen. Veel succes en take care. Liefs en knuffels, Chris.

  • 31 Januari 2016 - 17:11

    Chris:

    Lieve Wil,

    Een beetje verlaat (maar ja, je kent het probleem). Wat fijn dat de Graduation Day zo geweldig is verlopen en dat de studenten zo superenthousiast hun waardering voor jullie en wat jullie doen lieten zien. Dat moet jullie toch wel heel goed hebben gedaan. Het is me een raadsel hoe jullie dat zo onder niet bepaald standaard omstandigheden zo voor mekaar krijgen . Ik vind dat hardstikke knap.
    Het is inmiddels alweer wat weken verder maar ik hoop wel dat je weer helemaal bent opgeknapt en dat je goed voor jezelf zorgt. Je zult al wel weer druk zijn met nieuwe projekten en ontwikkelingen. Veel succes en take care. Liefs en knuffels, Chris.

  • 31 Januari 2016 - 17:19

    Chris:

    Lieve Wil,

    Een beetje verlaat (maar ja, je kent het probleem). Wat fijn dat de Graduation Day zo geweldig is verlopen en dat de studenten zo superenthousiast hun waardering voor jullie en wat jullie doen lieten zien. Dat moet jullie toch wel heel goed hebben gedaan. Het is me een raadsel hoe jullie dat zo onder niet bepaald standaard omstandigheden zo voor mekaar krijgen . Ik vind dat hardstikke knap.
    Het is inmiddels alweer wat weken verder maar ik hoop wel dat je weer helemaal bent opgeknapt en dat je goed voor jezelf zorgt. Je zult al wel weer druk zijn met nieuwe projekten en ontwikkelingen. Veel succes en take care. Liefs en knuffels, Chris.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Zanzibar Island

Trouble in Paradise

Dat er het een en ander mis was, had ik al begrepen voor ik arriveerde uit e-mails van de Jajas, (‘de grootouders’, een Amerikaans echtpaar, Dick en Jean, die ieder jaar een paar weken bij het AHI doorbrengen). Zij hadden het weer van iemand die iemand kende die met een groep bij African Hospitality Institute gelogeerd had. Het gerucht ging dat een of twee stafleden op staande voet ontslagen was. Rechtstreekse communicatie is altijd moeilijk omdat er zo weinig mogelijkheden zijn om on line te gaan, dus niemand had van Maggie gehoord. Toen ik vertrok wist ik nog steeds niet zeker of ik zou worden opgehaald en waar ik de nacht zou doorbrengen.

Het was natuurlijk gewoon geregeld. Alleen dacht ik dat ik in Entebbe zou worden onder gebracht. Kwartiertje rijden. Maar de taxirit duurde bijna 2 uur en het was dus wel duidelijk dat ik ergens in Kampala zou slapen. Alleen waar? Mijn taxichauffeur kwam niet verder dan ‘good morning’ met Engels en ik presteer zelfs dat niet in Luganda. Net toen ik begon te denken dat er nooit meer een eind kwam aan de rit en dat ik misschien wel gewoon ontvoerd werd, stopte de taxi. Uiteraard was de nachtwacht in diepe rust, dus het duurde even voor de poort open ging, en pas nadat half Kampala gewekt was door het aanhoudend getoeter, maar toen bleek er en prima kamer voor me gereserveerd en dat Maggie ‘s morgens met me zou ontbijten.

Het was nog even spannend of ze me Oeganda zouden binnenlaten. Ik kreeg zowat een hartverzakking toen ik in het vliegtuig mijn immigratiepapieren invulde en de vervaldatum van mijn paspoort zag. Ik kan nog steeds niet uit over mijn eigen stommiteit! Mijn paspoort vervalt in januari. Officieel moet een paspoort nog minimaal 6 maanden geldig zijn op de dag van vertrek UIT Oeganda. Maar toen bleek dat ik voor eind november weer weg zou zijn, maakte de immigratiedienst verder geen problemen meer. Hier in Zanzibar keken ze niet eens naar de datum. Maar ook hier kwam ik niet zo maar binnen. Ik heb een verblijfsvergunning die nog 2 jaar geldig is. Maar kennelijk moet je daar iedere keer voordat je het land weer verlaat een stempel voor gaan halen op het kantoor van de immigratiedienst. Dat had ik dus niet gedaan. Gelukkig heb ik daar nog tot eind maart de tijd voor.

Tijdens het ontbijt kreeg ik het hele droeve verhaal. Van de 4 docenten had Maggie er 3 op staande voet moeten ontslaan vanwege ongewenste intimiteiten met de studenten en diefstal van de voorraden. Alleen Christine was nog over, maar Christine was zo geschokt door de gebeurtenissen dat ze nauwelijks nog functioneerde. De overige stafleden: William, Hakim, Otto en Mozes verdwenen voortdurend uit beeld en hun werk bleef liggen. De nieuwe docenten David en Rosaline wisten niet hoe ze de zaken aan moesten pakken en de studenten deden precies waar ze zin in hadden. “Je begint weer helemaal van voren af aan”.

AHI leek op het eerste gezicht nog even mooi, maar er was niet veel voor nodig om te zien dat de boel aardig uit de hand gelopen was. Vooral de chaos in de keuken was zorgwekkend. Maar ook de kamers, de tuin en het restaurant zagen er verwaarloosd uit. Maggie zei dat ze inmiddels hulp had van Tracy, een Amerikaanse missionaris, die op het terrein logeerde met haar dochter, een vriendin en een baby. Tracy hielp Maggie met het personeel en de studenten spiritueel weer op peil te krijgen(!) Maar dat de studenten dit jaar niet op stage zouden kunnen, stond voor beiden vast.

Met Tracy heb ik het nog wel een aantal keren behoorlijk aan de stok gehad. Ze had een merkwaardig soort van grip op Maggie, en haar regime van schuld en boete droeg alleen maar bij aan het verdiepen van de sfeer van algemene malaise. Althans, zo voelde ik het en de Jajas, die een dag na mij arriveerden, dachten er al snel het zelfde over. Dick had het na 2 dagen nog uitsluitend over ‘that bitch’.

Eigenlijk zijn dit soort toestanden de spannendste uitdagingen. Ik zat een uur na aankomst al met alle stafleden om de tafel. Ze hadden een hele lijst vragen en problemen, maar waar het op neerkwam was eigenlijk: de discipline is zoek, ook bij onszelf, en we weten niet hoe we de studenten weer in het gareel moeten krijgen. Help!!!!

Mijn uitgangspunt was dat de studenten niet het slachtoffer mochten worden van het falen van AHI, dat ze best wisten wat er van ze verwacht werd, en dat ze dat ook zouden gaan tonen zodra de discipline weer hersteld was en dat dus iedereen tegelijkertijd moest worden aangepakt.

Vanaf dat moment ben ik continu in de weer geweest, niet alleen met trainen en lesgeven, maar ook met iedereen voortdurend aanspreken op zijn of haar gedrag. Het werd al snel een spelletje waar iedereen aan meedeed. “Look at the state of your uniform”, en “you are walking the African shuffle”, riepen ze al snel voortdurend tegen elkaar zonder dat ik er nog veel aan hoefde te doen. De Jajas spelen altijd essentiële rollen bij alles en ook hier deden ze met veel plezier aan mee.

Ondanks gestructureerde tegenwerking van Tracy, die steeds meer lestijd voor zichzelf ging opeisen, en, via Maggie, steeds meer eisen bij mij neerlegde over bidden voor, na en tijdens elke les, is het uiteindelijk gelukt de stafleden weer als team te laten opereren en de studenten zover bij te spijkeren dat ze op stage kunnen. (zonder al dat bidden). In de derde week werd de kentering plotseling zichtbaar. En met de kentering kwam ook de vrolijkheid en het plezier in eigen kunnen weer terug.

De uiteindelijke confrontatie kwam toen Tracy besloot dat de studenten geen examen konden doen zo lang hun ziel niet gered was. Tot overmaat van ramp moest Rosaline halsoverkop naar Kampala worden afgevoerd voor een wortelkanaalbehandeling, waardoor zij haar lessen en haar examens niet zelf kon afmaken. Dit leek me een mooi moment om Maggie voor het blok te zetten. En die hoefde gelukkig niet al te lang na te denken. Tracy mocht pas weer lesgeven als alle examens achter de rug waren, de dag na mijn vertrek. De studenten vertrekken zondag naar hun stageplekken, dus Tracy heeft nog vanaf donderdagmiddag tot zaterdagavond de tijd om hun zielen te redden. Dat moet genoeg zijn.

Fellowships werden vorig jaar eens in de week op maandag gehouden. Onder Tracy’s regime werd dat elke ochtend en dan ‘s middags nog eens een gezamenlijk gebed. Dat is op mijn aandringen weer teruggebracht naar alleen op de maandag, gevolgd door een verplichte stafvergadering waarin de werkzaamheden voor de week verdeeld worden. Christine en William zijn er samen verantwoordelijk voor te controleren dat het werk ook echt gedaan wordt en voor het aanspreken van hun collega’s op alles dat blijft liggen. Zo hebben ze het zelf besloten tijdens de team-building sessies. Ik ben reuze benieuwd of dat gaat lukken. Ze zien in elk geval alle 7 de noodzaak van de constructie in.

De laatste fellowship, op de donderdagochtend van mijn vertrek, na het laatste examen, was Tracy’s moment van wraak … dacht ze. Ze eiste dat ik publiekelijk een geloofsbelijdenis zou afleggen. Ik legde uit hoe anders de dynamiek op Zanzibar is, waar ook mijn moslim- en hindoestudenten altijd willen weten wat ik nu eigenlijk wel en niet geloof; dat god volgens de leer van Tao 9 miljard namen heeft en dat een mens pas in staat is gods grootheid te bevatten als hij alle 9 miljard namen uit kan spreken en dat het er dus niet zoveel toe doet bij welke naam je god noemt; dat de aarde maar een klein stipje is tussen de miljarden sterren, manen en planeten waarvan we inmiddels het bestaan kennen; dat op dat hele kleine stipje 6 miljard mensen leven en dat die 6 miljard maar een fractie zijn van alle leven op aarde. Volgens mij is god niet zo bezig met het welzijn van onze individuele zielen.

Ik ben een geboren twijfelaar. Ik weet niet wat ik geloven moet. Ik zie god niet als een persoon. Ik denk dat de schepping god is, dat god de schepping is en dat wij niet het recht hebben om uit te maken wat we daarvan wel en niet willen accepteren. (Op homoseksualiteit, abortus en prostitutie, om er maar een paar te noemen, staat in Oeganda de doodstraf, en daar oefent de Amerikaanse missie a la Tracy behoorlijk wat invloed op uit).

Maar tegelijkertijd ben ik er van overtuigd dat ons leven er toe doet, en dat we de plicht hebben zoveel mogelijk van dat leven te maken. Ik denk dat niemand oud wordt zonder fouten te maken en anderen leed te berokkenen, maar ook dat het leven je tweede kansen biedt om je fouten te herstellen.

Mijn opdracht aan de studenten: “zorg dat je leven er toe doet, dat je leert van je fouten en dat je anderen helpt iets van hun leven te maken”, werd met applaus begroet. Daarna werd het nog reuze gezellig met veel grappen en grollen en heel veel geknuffel over en weer.

Ik denk eigenlijk dat dat nog de grootste winst is: dat ze weer in zichzelf geloven en dat ze er weer zin in hebben. Ik denk dat ze het prima zonder mij kunnen. Maar voor alle zekerheid willen ze toch wel graag zeker weten dat ik volgend jaar weer kom. En wie wil er nou niet ieder jaar een paar weken doorbrengen in dit stukje paradijs! De Jajas komen er al 10 jaar en hun kinderen en kleinkinderen komen ook regelmatig. En iedereen geeft gastlessen. Ik hoop dat we het ook volgend jaar weer zo kunnen coördineren dat we tegelijkertijd in Oeganda zijn. Zonder hun hulp had ik het dit jaar niet gered.





Recente Reisverslagen:

19 Maart 2016

Levenslessen

16 Februari 2016

Even bijpraten

20 December 2015

Graduation Day

03 December 2015

Wie zijn hoofd niet gebruikt...
WHM

gezicht 2022

Actief sinds 04 Sept. 2006
Verslag gelezen: 543
Totaal aantal bezoekers 129717

Voorgaande reizen:

21 Juni 2019 - 21 Juni 2019

PUM missies in Yogyakarta

04 November 2015 - 27 November 2015

Trouble in Paradise

07 Mei 2012 - 26 Mei 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: