Is de Burger echt zo blij? - Reisverslag uit Purmerend, Nederland van WHM Koningsbrugge - WaarBenJij.nu Is de Burger echt zo blij? - Reisverslag uit Purmerend, Nederland van WHM Koningsbrugge - WaarBenJij.nu

Is de Burger echt zo blij?

Door: Wil

Blijf op de hoogte en volg WHM

14 Februari 2013 | Nederland, Purmerend

Burger is blij, maar Rutte slaapt slecht, kopt de Volkskrant vandaag. En is dat zo? Ben ik echt zo blij?

Laat ik voorop stellen dat ik nog steeds vind dat ik geen reden tot klagen heb. Ik eet nog steeds geen boterham minder en ik heb een prettig dak boven mijn hoofd. Dat neemt niet weg dat ik toch regelmatig wat in de verdrukking kom door wat tegenwoordig regeren wordt genoemd. Het begon met de liberalisering van mijn woning in Diemen, waardoor de verhuurder het recht kreeg de huur ‘marktconform’ vast te stellen, buiten het zicht van de Huurcommissie.

Het gevolg was dat ik, eenmaal met een toch wat kariger uitgevallen pensioen dan verwacht , de huur van inmiddels boven de €1000, niet meer kon opbrengen. Kopen in een wat goedkopere gemeente bleek financieel beter haalbaar dan blijven huren. Gezien de maandlasten die ik dragen kan, moest het wel een goedkope woning worden waar veel aan is op te knappen. Maar dat was geen probleem. Spaargeld had ik wel.

Helaas besloot de regering, net toen bij mij de verbouwing begonnen was, van de ene dag op de andere de BTW te verhogen naar 21%. Hoezo zegt de wet dat bestaande contracten niet eenzijdig kunnen worden opengebroken? Een regering komt overal mee weg, dus ook de al bestelde en betaalde keuken werd plotseling fors duurder! Het gevolg was dat de toch zo zorgvuldig begrootte verbouwing uiteindelijk een paar €1000 duurder uitviel, uitsluitend door de BTW verhoging. En nu heb ik dus geen geld meer om nieuwe meubelen en gordijnen te kopen.

Dat mag je geen drama noemen. Voor meubelen kan een mens sparen. Dan moet je natuurlijk niet gehinderd worden door belasting- en pensioenmaatregelen waardoor je er meer dan €100 per maand aan inkomen op achteruit gaat en ook nog eens niet geholpen worden doordat voor het vrijwilligerswerk wat ik tot nu toe deed, sinds januari geen reiskosten meer vergoed worden, toch ook een €100. En betaald werk is niet tot nauwelijks meer te krijgen. Bovendien moet je dan nog oppassen dat je niet extra belast wordt, of gekort op de AOW. Kortom, ik zit toch een beetje in een klem.

En nu heeft deze geweldig standvastige, van visie getuigende regering besloten om de BTW voor verbouwkosten te verlagen naar 6%. Wat ontzettend prettig voor de mensen die nu gaan verbouwen, en wat voelt dat ontzettend onrechtvaardig tegenover de mensen die de afgelopen 4 maanden die BTW verhoging voor hun kiezen gekregen hebben. Gaat de Belastingdienst die mensen nu compenseren? Ik wed dat de ministers weer over elkaar heen buitelen om te betuigen dat ze helemaal geen ongelijkheid zien en dat de pijn van de bezuinigingen nu eenmaal ‘eerlijk verdeeld’ moeten worden.

We zitten voor het derde achtereenvolgende jaar in een recessie hoorden we vandaag op het nieuws. Je hoeft geen econoom te zijn om te zien hoe dat komt. Zo lang de regering blijft zwabberen van de ene conflicterende maatregel naar de andere, zal er geen vertrouwen zijn dat de beslissingen die je neemt met de kennis van vandaag, niet onbetaalbaar blijken in het licht van de wetenschap van morgen. Gaat die 6% maatregel echt het einde van dit jaar halen, of komt er binnenkort weer een tegenmaatregel?

Ik wens deze regering de moed en de standvastigheid toe om te staan voor de maatregelen die ze nemen, ook de hele onplezierige, en daar aan vast te blijven houden, ook als heel twitterend Nederland over ze heen valt. Dan weten we tenminste weer waar we aan toe zijn.

Maar een beetje compensatie voor die BTW verhoging van de afgelopen 4 maanden zal zeer op prijs gesteld worden.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

WHM

gezicht 2022

Actief sinds 04 Sept. 2006
Verslag gelezen: 1664
Totaal aantal bezoekers 129744

Voorgaande reizen:

21 Juni 2019 - 21 Juni 2019

PUM missies in Yogyakarta

04 November 2015 - 27 November 2015

Trouble in Paradise

07 Mei 2012 - 26 Mei 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: