Kawa Training Center en Panda Juu - Reisverslag uit Zanzibar Island, Tanzania van WHM Koningsbrugge - WaarBenJij.nu Kawa Training Center en Panda Juu - Reisverslag uit Zanzibar Island, Tanzania van WHM Koningsbrugge - WaarBenJij.nu

Kawa Training Center en Panda Juu

Blijf op de hoogte en volg WHM

14 December 2013 | Tanzania, Zanzibar Island

Laat ik er vooral niet omheen draaien. Dit is een bedelbrief. We hebben geld nodig en graag een beetje veel. We, dat is in dit geval Kawa Training Center. Panda Juu is de Nederlandse stichting die zich uitsluitend bezighoudt met het in Nederland zoeken naar geldbronnen voor de financiering van het op een hoger plan tillen van de opleiding.

In 2010 heb ik via VSO 6 maanden op Zanzibar gewerkt voor een toeristenopleiding die een cursus Engels, toegespitst op de behoeften van haar studenten, nodig had. Naast mijn Zanzibari collega’s had ik een Nederlandse collega, Lisenka Beetstra, die al wat langer op het eiland was. Zij hield zich bezig met de opleiding organisatieontwikkeling, met name voor de horeca. Tussen het werken aan de cursus en het lesgeven door stortten we ons uiteraard in het sociale leven op Zanzibar. Zo kwamen we ook in contact met Suzanne Degeling, een soort van ‘wonder woman’ die vele ballen tegelijk in de lucht hield. Ze verzorgde reizen door heel oostelijk Afrika, organiseerde het vervoer van toeristen van en naar de hotels, organiseerde tours op het eiland, runde een souvenirwinkeltje en een tearoom en had dan ook nog eens een gezin met een kindje van nog geen 2 jaar. Kortom, Suzanne kon wel wat hulp gebruiken.

Een van de dingen waar Suzanne tegenaan liep was dat, hoewel de werkloosheid op het eiland torenhoog is, 80% van de bevolking heeft geen vast werk, er toch geen goede plaatselijke gidsen te vinden waren. De kwaliteit van het onderwijs op Zanzibar is droevig en bijna niemand spreekt Engels. Suzanne besloot haar eigen opleiding op te zetten. En kwam het even handig uit dat Lisenka en ik toevallig in de buurt waren! Met hulp van een paar plaatselijke notabelen, de gidsen die al werkten voor Suzanne, en wij met zijn drieën hebben we een opleiding uit de grond gestampt die voorzag in een gedegen opleiding over de kennis van de natuur en de geschiedenis van het eiland, het organiseren van milieuverantwoorde tochten, kooklessen, computerlessen en, uiteraard, Engels.

Toen ik vertrok in december, draaide de eerste cursus. Het was meteen een succes. Aan de eerste cursus deden 9 studenten mee. Die hebben nu allemaal een vaste baan in de toeristenindustrie. Inmiddels hebben we 4 cursussen afgerond. De studenten die niet meteen slagen, krijgen een certificaat mee ten bewijze dat ze de opleiding hebben gevolgd. Voor velen is dat al voldoende om een baan te vinden. Evengoed komen ze vrijwel allemaal terug om alsnog hun diploma te halen.

Maar, we hebben geen cent. Tot nu toe heeft de opleiding uitsluitend gedraaid in geleende ruimten en met behulp van enthousiaste vrijwilligers. Daardoor dreigen we een beetje het slachtoffer te worden van ons eigen succes. Vrijwilligers komen en gaan, geleende ruimtes kun je niet inrichten zoals je dat zou willen en ze zijn lang niet altijd beschikbaar. Het wordt tijd om te groeien en te professionaliseren. Enne --- ehhh daar hebben we geld voor nodig.

We hebben inmiddels een toezegging van een Italiaanse NGO die op het eiland werkt, ACRA-CCS, de toezegging gekregen dat ze ons gedurende 3 jaar zullen helpen met de exploitatiekosten als we zelf het geld voor de ‘hardware’ kunnen vinden: een schoolgebouw, computers, boeken enz. Het schoolgebouw is inmiddels gevonden, de huur is betaalbaar. We zijn nu op zoek naar financiering voor onze eigen computers. We hebben uitgerekend dat we met 14 computers zoveel computer- en internetlessen kunnen geven gedurende de week dat we daarmee exploitatie sluitend kunnen maken, waarmee we gesalarieerde docenten kunnen aantrekken. Dan kunnen we ook inkomengenererende cursussen gaan aanbieden aan de plaatselijke hotels. Dit zou met elkaar genoeg inkomen moeten opleveren om het mogelijk te houden de tour guide cursussen gratis, of tegen een zeer laag tarief aan te bieden en toch financieel onafhankelijk te zijn.

En daar hebben we jullie, onze vrienden en familie, dus even, eenmalig vertrouwen we, bij nodig. Ik ga zelf in februari naar Zanzibar om nieuwe docenten te trainen, de cursus Engels te herzien, te helpen met het leggen van contacten met de hotels etc. Dat betaal ik zelf. Waar we jullie voor nodig hebben is een bijdrage, hoe klein ook, voor de aanschaf van de computers. Grote bijdragen mogen uiteraard ook. Je kunt ze kwijt op de bankrekening van Panda Juu NL 45 RABO 0176 9784 61.

Je kunt ons volgen op de websites van Kawa Training Center http://www.zanzibarkawatours.com/Kawa Training Center.html
en Panda Juu http://www.pandajuu.nl/index.html, waar we ook de financiële verantwoording plaatsen, zullen zo nu en dan een nieuwsbrief rondsturen en u anderszins op de hoogte houden, en u regelmatig laten weten waar uw geld al zo aan opgaat.
Oh en bent u gepensioneerd of met de vut, en/of ziet u het wel zitten een lange vakantie op Zanzibar door te brengen … we kunnen altijd extra handen gebruiken, vooral als aan die handen een hoofd zit dat iets van lesgeven af weet!