gooi asielregelgeving eens eindelijk op de schop! - Reisverslag uit Diemen, Nederland van WHM Koningsbrugge - WaarBenJij.nu gooi asielregelgeving eens eindelijk op de schop! - Reisverslag uit Diemen, Nederland van WHM Koningsbrugge - WaarBenJij.nu

gooi asielregelgeving eens eindelijk op de schop!

Door: Wil

Blijf op de hoogte en volg WHM

04 Maart 2012 | Nederland, Diemen

op speciaal verzoek van Elly nu eindelijk echt een kort stukje, nog geen 500 woorden. Een reactie op een uiterst tendentieuze column in het NRC.

Pak de loterij aan in plaats van de asielzoekers.

NRC heeft sinds 3 maart een nieuwe columniste. Rosanna Hertzberger zet meteen scherp in. Het asielbeleid is één grote loterij. Daar heeft ze helemaal gelijk in. Ze had ook nog kunnen zeggen dat de voorwaarden waaraan je moet voldoen om in dit land een verblijfsvergunning te krijgen kennelijk zijn ontworpen met de bedoeling de aanvrager zo te ontmoedigen bij elke stap die genomen moet worden, dat hij vanzelf wel opgeeft en dat alleen de aanhouders die Nederlandse hulp krijgen er uiteindelijk uitkomen.
De rest van haar argument kan ik niet volgen. Wat wil ze nou zeggen? Ik geloof dat ze betoogt dat het populistisch is je het lot van minderjarige asielzoekers aan te trekken, maar ik ben er niet helemaal zeker van. Of vindt ze dat je gewoon alle minderjarige asielzoekers moet terugsturen omdat dat lot anderen al getroffen heeft en onderscheid maken willekeur in de hand werkt?
Ze is bang, dat is wel duidelijk - over populisme gesproken - dat een meer humaan beleid containers vol asielzoekers zal motiveren naar Nederland te komen. In haar nachtmerrie scenario sturen tienduizenden moeders wereldwijd hun kinderen op reis naar Nederland, waar drommen pleegouders klaarstaan om ze op te vangen en de asielzoekers procedurelang genoeg te traineren dat ze ook kunnen blijven. Allemaal vanwege die Maurowet. We gaan het er hier maar niet over hebben waar de gemiddelde asielzoeker vandaan komt en waarom hij om te beginnen asiel zoekt. Daar hebben de Rosanna’s opgegroeid in het veilige Nederland geen idee van en ze willen het ook niet weten. Het zou hun argumenten maar ondergraven. Bovendien krijgt zo’n asielzoeker dan een gezicht en een verhaal en dan gaan die vox pops zich er weer mee bemoeien.
Het is vast overbodig, de meeste mensen weten het immers wel, zelfs Rosanna vermoed ik, maar ik zeg het toch nog maar een keer. Het asielzoekersbeleid is inderdaad één grote loterij, omdat het NIET zorgvuldig afgewogen is, zo ontzettend ingewikkeld dat je er niet uitkomt zonder hulp van zo’n vox pop Nederlander, en waanzinnig duur.
Het is ongetwijfeld waar dat de Maurowet rammelt. De oplossing is, ook dat is al honderden keren gezegd, die hele asielregelgeving nou eens eindelijk een keer helemaal doorploegen en alle willekeur en ingewikkelde regels eruit halen. Dan kunnen procedures sneller worden afgehandeld en mensen die hier echt niet horen binnen een redelijke termijn worden teruggestuurd.
Maar eigenlijk vind ik dat ieder kind de kans hoort te krijgen op te groeien in een veilige omgeving en met alle mogelijkheden zich te ontwikkelen tot een waardevol lid van de maatschappij, misschien zelfs wel tot columnist. Maar zo lang dat niet kan, is ieder kind dat we wel kunnen helpen er één, en dat is altijd beter dan niets. Dus pak om te beginnen die Maurowet nog eens aan en maak er iets van dat wel acceptabel is, ook voor de Raad van State zodat tenminste de willekeur uit het beleid met betrekking tot minderjarige asielzoekers wordt gehaald.

• 09 Maart 2012 - 09:12

Elly:

Dank voor dit korte stukje. Overigens heeft Sri Lanka eenzelfde 'ontmoedigingsbeleid' aangaande aanvragen voor een verblijfsvergunning. Na 9 maanden wachten [een echte zwangerschap dus] kreeg ik een doodgeboren kindje. Bij aankomst bleek nl dat ik helemaal geen werkvergunning zou krijgen. Tja, als je alles van te voren weet. . .

• 03 Juli 2012 - 08:34

Loek:

Verbeter de wereld en begin daar waar je geboren bent, met 7 miljard aardbewoners (volgens geleerden 66procent te veel) kunnen we ons veel mensvriendelijke dingen niet meer permiteren, die maken het alleen maar erger, als er niet zoveel mensen geboren werden en gered bij rampen dan waren er niet zoveel problemen die wij alleen leren een hand op te houden. In plaats van in eigen toekomst investeren.