de blues - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van WHM Koningsbrugge - WaarBenJij.nu de blues - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van WHM Koningsbrugge - WaarBenJij.nu

de blues

Door: Wil

Blijf op de hoogte en volg WHM

21 Oktober 2006 | Nederland, Amsterdam

Michiel heeft helemaal gelijk. Dat zal hem deugd doen, ook al had ik liever dat hij ongelijk had. Het ging te goed. En nu ben ik dus bevangen door een ernstige vorm van de blues. Razende heimwee die alleen maar erger wordt door dierbare stemmen door de telefoon en kijken naar de foto's. Vooral als die stemmen me dan dingen vertellen als: "Gaby is ziek", "Kayleigh heeft de waterpokken", en "oma, wanneer kom je weer terug?"

Echt een schoolvoorbeel in alle symptonen: niet te stuiten tranenvloed bij het minste of geringste, zware hoofdpijn, een intens verlangen om weg te kruipen en de hele dag te slapen. Het is een rare gespleten situatie: ik onderga het, en ik zie het mezelf ondergaan en kan het allemaal benoemen. Dat maakt het evenzogoed nog niet makkelijker. Gelukkig ben ik niet het enige slachtoffer hier in het hotel, dus ik krijg wel steun. We hadden eerst besloten naar Wuse market te gaan, maar we hebben het plan vanmorgen omgegooid. We hadden allemaal te veel behoefte aan contact met thuis. Er komen hier straks nog een paar andere volunteers die in een ander deel van de stad wonen, dan kunnen we fijn even op elkaars schouders uitsnotteren.

Hier begint morgen de eid-el-fitr, het einde van de ramadan. Dat betekent dat alles gesloten is, ook de British Council, en ik weet dat we daar allemaal even hard tegenop zien, hoewel niemand het hardop zegt.

Het zijn maar 4 dagen. We bedenken wel wat om ze door te komen.

Verder gaat het allemaal wel goed. Ik heb nu dan dus een kantoor, wat er voor Afrikaanse begrippen heel acceptabel uitziet. De airco werkt niet en je begrijpt dat het minstens een week duurt voordat de man die hem moet repapreren ook echt komt, hoewel hij een van de eersten was om mijn kantoor binnen te lopen om me te begroeten. Het is niet anders.

Mijn baas is echt heel aardig. Zo nu en dan, als de stilte in mijn kantoor me bij de keel grijpt, dan bedenk ik een smoes om even zijn kantoor binnen te lopen en hij maakt altijd wel even tijd voor me. Er wordt speciaal koffie voor mij gemaakt om 11 uur, omdat ze wel begrepen hebben dat ik anders de dag niet doorkom, en er ligt altijd water voor me in de koelkast, want ze begrijpen ook wel dat ik hun kraanwater niet drinken kan.

Inmiddels heb ik ook mijn eerste haussales gehad van een collega die zijn kantoor tegenover me heeft. Een aardige, zwaar besnorde man die er grote vreugde in schept als ik kans zie de juiste klemtonen te leggen. Vervolgens probeer ik mijn nieuwe frases dan uit op de collega's in Mats kantoor (secretaresse, loopjongen, twee mensen die andere onduidelijke dingen doen) en tot mijn verbazing blijkt iedereen me te begrijpen, terwijl ik er zelf niet altijd zeker van ben wat ik gezegd heb.

Het ging allemaal goed totdat ik probeerde een collage van foto's opgehangen te krijgen - voor betonspijkers moeten ze de deur uit en dat kan dus nog wel even gaan duren - en dat ervoer als een bijna onoverkomenlijke tegenslag en vervolgens bezoek kreeg van een nog niet eerder geziene collega, die zijn pessimisme en ongenoegen als een verstikkende, zwarte wolke om zich heen verspreidt. De boodschap was toch wel heel erg: wat doe je hier, je kunt toch niets veranderen, je zit je tijd te verdoen, ga toch naar huis.

Ik weet dat de boodschap voor een gedeelte zeker waar is en dat ik mijn verwachtingen niet te hoog moet stellen, maar dit soort gedrag is zo verstikkend, en zo vervuilend, ik kan geen ander woord bedenken, iedereen wordt ermee besmet, dat er ook nooit verandering komt. Ik was prima in staat hem van jetje te geven en hem duidelijk te maken dat het uitgerekend mensen zoals hij zijn die bij voorbaat ook iedere kans op verandering tegenhouden. Hij bleef maar doorgaan en uiteindelijk heb ik hem vriendelijk verzocht te vertrekken. Daar schrok hij wel van en hij ging weg.

Maar de schade was inmiddels aangericht. Ik voelde mezelf ook helemaal zwart en pessimistisch en negatief worden van binnen, en het is me nog niet gelukt die stemming echt kwijt te raken. Maar er wordt aan gewerkt. Gewoon hier zitten en het van me af tiepelen, helpt al heel aardig.

Voor je het weet zit ik in het andere uiterste: de hallelujastemming waar iedereen hier in hotel regelmatig in verkeert. Het barst hier van de elkaar beconcurrerende sektes. Het hotel heeft 4 conferentieruimtes, allemaal op de begane grond, grenzend aan de receptie. Die ruimtes worden zondag's in beslag genomen door verschillende kerkgenootschappen, elk met hun eigen geluidsinstallatie. Je kan je voorstellen wat een herrie dat veroorzaakt, vooral in combinatie met de niet-aflatende herrie in receptie.

De kerkgenoodschappen die geen geld hebben de conferentieruimtes te huren, komen met een busje naar het parkeerterrein en brengen daar de blijde boodschap voor afwisselend publiek. Iedereen die even geen dienst heeft, of weg kan sluipen, komt even op het parkeerterrein staan bidden, en het gebeurt regelmatig dat de concurrenten tegen elkaar staan op te bidden. De eerste keer dat ik het meemaakte dacht ik dat er gevochten werd op de parkeerplaats, want er wordt aardig bij geschreeuwd, maar bijna nader inzien, bleek het er allemaal heel vrolijk aan toe te gaan met veel geklap, gezing en halleluja geroep. Kijk aan nu voel ik me al veel beter. Misschien moet ik me maar bij zo'n sektetje aansluiten!

Met deze vrolijke noot laat ik jullie met rust. Ik denk dat de woordenbrij wel zal minderen als ik eenmaal een routine heb opgebouwd en vooral, als ik eenmaal een huis heb, en andere dingen te doen.

liefs

Wil

  • 21 Oktober 2006 - 10:18

    Wil Smit:

    Hoi Wil,

    Wat goed van je dat je je niet helemaal mee laat slepen door zo'n negatieveling. You will make a difference, I am sure!
    Leuk om van uit de eerste hand al die verhalen over een land te horen (lezen)
    Ik hoop dat je je goed blijft voelen en steun je van harte.
    groet.....Wil

  • 21 Oktober 2006 - 10:45

    Ineke A:

    Zonder dalen zijn er geen bergen
    Sterkte met dit (begrijpelijke) dipje
    En laat die secte maar zitten :)
    Stort je maar in de suikerfeesten....of zijn die daar niet?

  • 21 Oktober 2006 - 10:55

    Marciel En Frans:

    Bij zo'n sektetje aansluiten kan je altijd nog. Ik zou daar toch maar even mee wachten. Ik zou het wel leuk vinden je te zien"klappen-zingen en hallelujaroepen". Zing jij maar "en van je hela-hola-hou er de moed maar in". Voordat je het weet zit je hier weer achter de geraniums. Groetjes, Marciel en Frans.

  • 21 Oktober 2006 - 11:06

    Clara:

    Heb het echt met je te doen .maar over een paar weken ziet alles er anders uit .dan heb je vast een woning en ben je ook aan het werk .wat die man ook zei de mentaliteit van die ,mensen kan je toch niet veranderen .dus verstand nog even op nul

    zo heb ik hele verhalen gehoord van zita .maar uiteindelijk,was ze heel graag daar in Kenia

    Je zal wel denken wat moet ik hier mee ,

    Ik hoop echt dat je gauw je eigen stekkie heb .

    veel sterkte en veel liefs Clara

  • 21 Oktober 2006 - 14:22

    Elly Lejeune V. Koni:

    hoi wil
    Het is nog al wat dat is niet mis
    gelukig is er telf en de computer ver weg en toch kun je contact met je kinders hebben gelukig het is hopelijk niet lang en dan loopt het hopelijk zo als je graag zou willen .Pluk de dag zo als hij komt
    en het is pretig als je het van je af kunt schrijven
    sterkte houd vol je komt er wel
    groetjes elly

  • 21 Oktober 2006 - 14:48

    Carla:

    Die zwartkijker is stiekem jaloers op jouw drive, daarom wil hij het in de kiem smoren. Laat je niet kisten, jouw kans om je te bewijzen komt heus wel. En intussen: geen relipop maar yoga!!!
    Ik ben een nieuwe bekeerling in deze en het bevalt me heel goed.

    Liefs,
    Carla


  • 21 Oktober 2006 - 19:17

    Michiel:

    Denk niet" Mijn airco zal wel pas over een week worden gerepareerd" maar denk "Ik heb lekker een airco, en jullie niet" En "ik heb zeker nog een week om aan de warmte te kunnen wennen" en nu we het er toch over hebben hier regent het en is het fris. Verder heb ik geen eigen kantoor en die had jij vorige week ook nog niet.
    Ik hoop dat je hier wat lichtpuntjes uit kan halen. Je hebt een dipje en morgen is alles weer beter.

  • 21 Oktober 2006 - 19:44

    Ellen Van Meurs:

    Ik heb best een beetje medelijden met je Wil!
    Ik hoop dat je je gauw wat beter voelt en dat het wat beter gaat allemaal!

    Sterkte en hartelijke groeten van Ellen

  • 22 Oktober 2006 - 15:53

    Marijke M:

    Hoi Wil,
    ik schrijf je nog op je persoonlijke mail!!!
    Kus van Marijke en Co.

  • 23 Oktober 2006 - 15:53

    Evelyn:

    Hallo, ik heb je bericht gelezen en dacht, even een klein berichtje sturen. Het weer is hier nog steeds goed en ila heeft een week vakantie. Een lekker weekje om even bij te tanken . Wil hou je haaks en een hele dikke kus van ons allemaal.

  • 24 Oktober 2006 - 09:46

    Henny Van BE:

    Hallo Wil,
    Hou vast die wil en die motivatie. Mijn zoon zou zeggen: 't Komt goed!

    Mooi dat je die pessimist hebt verwijderd maar pas niet alleen op voor negativisten. Met klem wil ik je zeggen: Pas ook op voor mannen met snorren (en ik kan het weten!)die er behagen in scheppen dat je de klemtonen goed legt.

    Go your own gang.

    Het ga je goed, beter en nog beter; De buien zorgen er voor dat je nog meer plezier hebt in het mooie weer dat ongetwijfeld ook komt.

    Groeten van Henny en Rose marie.

  • 24 Oktober 2006 - 12:06

    Viviënne Deddes:

    Lieve Wil,
    Alle steun van mij op afstand en blijf contact houden met je bron van diep weten en vertrouwen om deze fase door te komen. Liefs en sterkte, Viviënne (Hella was heel blij met je kado voor haar dochter)

  • 27 Oktober 2006 - 02:27

    Ingrid Dougls:

    Hoi Wil,

    Geloog me, na ongeveer 2 weken met dat lege gevoel van binnen door heimwee, gaat het wel over. Je begint eraan te wennen. Weet je nog? Ik heb het allemaal meegemaakt elke keer als ik terug kwam van huis (Curacao).

    Ik had het veel erger toen ik naar Amerika ging. Ik dacht dat ik het niet zou overleven. Maar het kwam allemaal goed. Een voordeel had ik, ik had mijn kinderen bij me.

    Daarom woon ik nu weer op Curacao. Ik kan niet weg bij de kleinkinderen. Dus ik begrijp je heel goed, maar geloof me, het gaat over en je gaat je weer beter voelen en wennen aan alleen de stemmen te horen en foto's zien.

    Ik wens je heel veel sterkte in dat 50-stappen-terug-land. Curacao is tenminste alleen 10 stappen terug, maar natuurlijk, het hoort ook bij Nederland.

    Veel liefs,

    Ingrid

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

WHM

gezicht 2022

Actief sinds 04 Sept. 2006
Verslag gelezen: 292
Totaal aantal bezoekers 129913

Voorgaande reizen:

21 Juni 2019 - 21 Juni 2019

PUM missies in Yogyakarta

04 November 2015 - 27 November 2015

Trouble in Paradise

07 Mei 2012 - 26 Mei 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: